Hoe herken je een goede, bonafide glazenwasser?

Inhoudsopgave:

Hoe herken je een bonafide glazenwasser?

Is ramen wassen niet je favoriete bezigheid? Dan is het fijn om een goede glazenwasser in te huren. Misschien heb je die stap echter nog niet durven zetten door de vele negatieve verhalen die rondgaan over glazenwassers.

Helaas wordt de glazenwas-wereld besmet met malafide glazenwassers en maffiapraktijken waar niemand vrolijk van wordt. Gelukkig betekent dat niet dat er helemaal geen eerlijke, betrouwbare glazenwassers bestaan, integendeel zelfs! Maar hoe onderscheid je de bonafide glazenwassers nu van de beunhazen?

Maffiapraktijken in de glazenwasserij

Je kent het vast wel: flyers in de brievenbus met onwaarschijnlijk goedkope tarieven voor ramen wassen. Voor minder dan € 10,- komt iemand je ramen wassen! Ergens in je achterhoofd denk je misschien al: zo goedkoop? Dat kan toch bijna niet kloppen? Toch wil je het wel proberen: laat die goedkope glazenwasser maar eens komen.

Je spreekt af dat de ramen twee keer worden gewassen. Oké, ze kwamen niet helemaal op het afgesproken moment, maar de ramen zijn wel weer lekker schoon. De volgende keer staat er op een onverwachte dag een onbekend persoon voor je raam. Hij is direct aan het ramen lappen geslagen, zijn collega komt vanavond het geld wel even ophalen. ‘s Avonds, wanneer het al donker is, staat er opnieuw een onbekend iemand voor de deur om geld te innen.

Een paar weken later gebeurt hetzelfde. Je legt uit dat je slechts twee wasbeurten had afgesproken, maar de glazenwasser is alweer bezig. Dat wordt nog een keer betalen dus. Dit verloopt helemaal niet zoals je het wilt. Je neemt contact op met het glazenwasserij, maar krijgt slecht contact. De hoorn wordt er weer op gegooid, wanneer je eindelijk iemand aan de lijn krijgt spreekt hij alleen slecht verstaanbaar Nederlands.

Je bent wanhopig op zoek naar een manier om van deze glazenwassers af te komen, maar wanneer je huidige glazenwasser daarachter komt word je ook nog eens bedreigd! Hoe doorbreek je deze cirkel van wantoestanden?

Malafide glazenwassers

Hoe komen dit soort maffiapraktijken in de glazenwasserij nu tot stand? Malafide glazenwassers trekken langs de deuren, met als doel om zoveel mogelijk klanten in een straat of wijk aan te trekken. Vervolgens worden alle klantgegevens na één of twee wasbeurten doorverkocht aan grotere partijen. Dit is waar dergelijke maffiapraktijken ontstaan.

Glazenwasser komt afspraken niet na

Een ander beeld dat bestaat van glazenwassers, is dat ze hun afspraken niet nakomen. Hoe is dat ontstaan?

Het komt regelmatig voor dat glazenwassers die in dienst zijn van een schoonmaakbedrijf besluiten om voor zichzelf te beginnen, met de gedachte zo meer geld te kunnen verdienen. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is namelijk snel geregeld. Na het eerste kwartaal blijkt dat er BTW afgedragen moet worden. De glazenwasser besluit om dan maar zwart te gaan werken.

De klussen stapelen zich snel op, maar de glazenwasser wil geen klanten teleurstellen en neemt alle klussen aan. Toch lukt het hem niet om zijn planning te halen, de glazenwasser belt op het laatste moment klanten af.

Daarnaast blijken veel klussen helemaal niet uit te kunnen: ze leveren veel te weinig geld op en kosten teveel tijd. Het gevolg is dat glazenwassers hun afspraken niet nakomen of zelfs helemaal niet op komen dagen, omdat een opdracht niet interessant genoeg is.

De glazenwasser zelf is slecht bereikbaar, hij staat namelijk meestal zelf op de ladder en heeft geen tijd om de telefoon op te nemen. Een kantoor of backoffice is er ook niet, omdat hij alleen werkt. Het gevolg is dat veel klanten klagen over de slechte bereikbaarheid van de glazenwasser.

Zo ontstaat het imago dat glazenwassers onbetrouwbaar zijn. Gelukkig gaan De Wassende Cowboys de strijd aan met dit beeld in hun missie om heel Nederland eerlijk en duurzaam schoon te maken.

Goede, betrouwbare glazenwassers herken je zo!

Een goede samenwerking of aankoop draait om vertrouwen. Dat geldt ook voor het inhuren van glazenwassers. Hoe onderscheid je malafide glazenwassers en sjacheraars van de eerlijke, hardwerkende glazenwassers?

Online representatie

Begin met het controleren van de website van een glazenwasserij of glazenwasser. Komt de website betrouwbaar over? Zijn de teksten goed geschreven? Natuurlijk is een degelijke website geen garantie voor een goede vakman, maar het maakt wel een sterkere indruk dan een verwaarloosde website.

Zijn er online recensies te vinden over de glazenwasser of het schoonmaakbedrijf? Let daarbij ook op de hoeveelheid recensies en de datum van plaatsing. Het geeft niets wanneer er enkele negatieve recensies tussen zitten, niemand is perfect. Dat geeft alleen maar een realistisch beeld. Onthoud bij het lezen van andermans beoordelingen wel dat iemands ervaringen altijd gekoppeld zijn aan persoonlijke verwachtingen.

Tot slot kun je de online registratie van de glazenwasserij of glazenwasser zoeken. Staat deze partij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of lid van een overkoepelende organisatie?

Zwarthandel

Gaat een glazenwasser of schoonmaakbedrijf akkoord met zwarthandel? Dan is er iets goed mis! Wanneer je instemt met zwarte uitbetaling, ontwijk je de regels van ondernemerschap in Nederland. Wie wil er nu iemand rond zijn huis hebben lopen die het niet zo nauw neemt met de regels? Met welke andere gedragsregels zal die persoon dan ook losjes omgaan?

Vergeet niet dat een glazenwasser ieder vertrek van de woning in kan kijken tijdens het werk. Erop kunnen vertrouwen dat de glazenwasser handelt naar eer en geweten is daarom van groot belang.

Vraag daarom altijd of de glazenwasser een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) bezit. Daarmee voorkom je dat er iemand met een crimineel verleden rond het huis sluipt.

Eerlijk, realistisch uurtarief

Bonafide, betrouwbare glazenwassers neem je aan op basis van vertrouwen en kwaliteit, niet op basis van de laagste prijs. Er moet een eerlijke prijs staan tegenover vakwerk. Een uurtarief rond de € 75,- inclusief BTW is een normale, fatsoenlijke prijs.

Hoewel dit misschien hoog klinkt, is dit een realistisch bedrag waarmee een glazenwasser of schoonmaakbedrijf een goede organisatie kan voeren. Hanteert een glazenwasser een tarief dat vele malen lager ligt? Dan mag je concluderen dat er wordt bespaard op zaken zoals verzekeringen, pensioenopbouw, ziektekosten en een eerlijk loon volgens de CAO.

Tip: zoek een glazenwasserij

Hoewel eenmanszaken prima werk uitvoeren is het risico daarbij groter, omdat je afhankelijk bent van één persoon. Kies liever voor een klein schoonmaakbedrijf met zo’n 10 werknemers. Voor grotere schoonmaakbedrijven ben je als particuliere klant niet interessant, omdat je te weinig opdrachten voor ze hebt. Het gevolg is dat je een veel te hoge prijs en slechte service krijgt.

Het voordeel van een glazenwasserij is dat er een externe audit plaatsvindt: glazenwassers worden beoordeeld op de kwaliteit en service die zij leveren door de overkoepelende organisatie.

Wil je een samenwerking met een schoonmaakbedrijf aangaan? Plan dan een (telefonisch) kennismakingsgesprek en stel kritische vragen, zoals: welke werkzaamheden voeren jullie precies uit? Welke schoonmaakmiddelen gebruiken jullie? Hoe is de betaling geregeld?

Een betrouwbare glazenwasser moet dit soort vragen moeiteloos kunnen beantwoorden.

Heldere communicatie, goede afspraken

Een positieve ervaring begint met het maken van duidelijke afspraken. Huur je een glazenwasser in, maar verwacht je eigenlijk ook dat hij de boeidelen en windveren van het huis reinigt? Dan kun je de glazenwasser daar alleen op beoordelen, wanneer dat vooraf zo besproken is.

Dat geldt niet alleen voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden, maar ook voor het inplannen van de momenten waarop dat moet gebeuren. Heldere communicatie voorkomt het scheppen van verkeerde verwachtingen en teleurstellingen. Met duidelijke afspraken weten zowel klant als glazenwasser waar ze aan toe zijn en dat werkt wel zo fijn!

Vraag een offferte aan
Deel onze blogs!
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
 HET GEHEIM VAN DE SMID
ONZE FAVORIETE POSTS:
SCHRIJF JE IN
VOOR ONZE NIEUWSBRIEF